Drumski i gradski saobraćaj (DS)

Modul Drumski i gradski saobraćaj na osnovnim akademskim studijama formiran je kao posledica uvođenja Bolonjskog procesa, 2006. godine. Modul predstavlja kontinuitet nastavnog procesa koji je od osnivanja Saobraćajnog fakulteta i Odseka za drumski i gradski saobraćaj i transport realizovan u okviru Saobraćajnog smera.

Stručni deo nastave na Modulu realizuju nastavnici i saradnici sa dve združene katedre: Katedre za teoriju toka i kapacitet saobraćajnica, saobraćajno projektovanje i putni inženjering i Katedre za planiranje i regulisanje saobraćaja.

Na Modulu se izučava pet matičnih užih naučnih oblasti saobraćajnog inženjerstva:

  • Planiranje saobraćaja i saobraćajne infrastrukture;
  • Teorija saobraćajnog toka, kapacitet i vrednovanje drumskih saobraćajnica;
  • Regulisanje i upravljanje saobraćajnim tokovima na mreži puteva i ulica;
  • Saobraćajno projektovanje na mreži puteva i ulica;
  • Upravljanje i eksploatacija puteva.

Studenti Modula osposobljavaju se za izradu projektne i studijske dokumentacije iz oblasti saobraćajnog inženjerstva. To podrazumeva sticanje teorijskog i praktičnog znanja iz: upravljanja i regulisanja saobraćaja, inteligentnih transportnih sistema, upravljanja svetlosnom signalizacijom, izrade saobraćajnih studija gradova, saobraćajnog projektovanja na gradskoj i vangradskoj mreži, vrednovanja i izrada studije izvodljivosti saobraćajne infrastrukture, simulacija, modeliranja i prognoze saobraćajnih tokova, eksploatacije puteva i upravljanja investicionim projektima.

Nastavnici i saradnici na modulu Drumski i gradski saobraćaj omogućavaju studentima praktičan rad najsavremenijim softverima u okviru tri laboratorije:

  • Laboratorija za planiranje saobraćaja – specijalizovana u oblasti planiranja saobraćaja i korišćenja standardnih softvera iz te oblasti kao što je PTVVISUM i OmniTrans za makrosimulacije saobraćajnih tokova, ArcGis u oblasti geografskih informacionih sistema, SoundPlan za modeliranje buke i zagađujućih materija, kao i PROKAS za modeliranje kvaliteta vazduha;
  • Laboratorija za regulisanje i upravljanje saobraćajem – specijalizovana za korišćenje softvera PTV VISSIM i Aimsun za potrebe mikrosimulacije na individualnim raskrsnicama i zonama, Passer i SiTraffic za koodinaciju rada svetlosnih signala, Transyt-7F za zonsko upravljanje, VTassistCrossig za izradu algoritama detektorskog rada svetlosnih signala;
  • Laboratorijazateorijusaobraćajnogtoka – fokusirana na oblasti teorije saobraćajnog toka, analize kapaciteta i vrednovanja projektnih rešenja puteva i korišćenja aktuelnih softvera kao što su HCS i HDM 4.

Studenti modula Drumski i gradski saobraćaj zaposlenje mogu naći u okviru državnih, pokrajinskih i lokalnih institucija koje se bave saobraćajem i putnom infrastrukturom, privatnim kompanijama koje se bave planiranjem, projektovanjem, izgradnjom i eksploatacijom u oblasti saobraćajnog inženjerstva, kao i u naučnoistraživačkim institutima. U obrazovnim institucijama to su srednje tehničke škole koje se bave saobraćajem, više tehničke škole i fakulteti, kako privatni, tako i državni (univerziteti u Beogradu, Novom Sadu, Nišu i Kragujevcu i sl.).

Konstantno unapređenje nastavnog procesa i praćenje savremenih trendova razvoja struke zaslužni su za veliki broj uspešnih saobraćajnih inženjera ovog modula.

Modul Drumski i gradski saobraćaj upisuju studenti motivisani da steknu širok dijapazon inženjerskih znanja i tehnika za rešavanje realnih saobraćajnih problema koji postaju sve izazovniji. Misija nastavnog osoblja jeste da studentima prenesu savremena teorijska i praktična znanja iz saobraćajnog inženjerstva, osposobe ih za rad u najsavremenijim softverima i uključe u radne timove za izradu studija i projekata, kako bi postali deo eminentne tehničke inteligencije. Studenti modula Drumski i gradski saobraćaj se putem nastavnog procesa motivišu za razmenu znanja i to učešćem u različitim radionicama i podstiču na inovativnost, što rezultuje i vrlo dobrim rezultatima na javnim konkursima s inovativnim saobraćajnim rešenjima (prvanagrada za Projekat BelTube u okviru izrade Plana održive urbane mobilnosti, 2013, prva nagrada na konkursu Beograd u kakvom želim da živim – ulice budućnosti2020).

U prethodnih pet školskih godina na Modul se upisivalo po 40 budžetskih i 7 samofinansirajućih studenata, a diplomiralo je ukupno 150 studenata, odnosno 30 godišnje.

Nastavni proces realizuje se tako da su svi predmeti u prvom, drugom i trećem semestru studija zajednički na svim modulima, dok se potrebna stručna znanja i veštine iz delokruga pojedinih modula stiču u daljem toku studija, kroz predmete od četvrtog do osmog semestra. Studijski program osnovnih akademskih studija od prvog do trećeg semestra (u delu zajedničke nastave za sve module) sadrži opšteobrazovne predmete, koji su raspoređeni kroz grupe obaveznih i izbornih, prema prikazanoj strukturi.

Struktura nastavnog plana modula Drumski i gradski saobraćaj (DS)

 

oas ds lat

Free Joomla! template by Age Themes